Ekologie
Základní ekologické pojmy:
biotop - místo, které poskytuje podmínky pro život, liší
se klimatem, polohou, hydrologickými poměry, půdou,…
(např. les, louka)
stanoviště /lokalita /naleziště - topograficky vymezené místo výskytu organismu
(např. Prales Mionší v Dolní Lomné)
areál - zeměpisné rozšíření druhu
(např. Antarktida - tučňák císařský,… Austrálie - ptakopysk podivný, klokan
rudý,…)
populace - soubor
jedinců téhož druhu na určitém místě v určitém čase
(např. populace v Ostravě v r. 2015 - vrabci domácí,…)
biocenóza (= cenóza)
/ společenstvo - soubor populací různých druhů na určitém biotopu, nezahrnujeme
neživou složku,
(např. Beskydy – populace medvědů, populace jelenů,…)
dělí se na: zoocenóza a fytocenóza (rostliny)
ekosystém - soubor všech organismů a jejich prostředí (biocenóza + biotop),
(např. les, rybník, ztrouchnivělý pařez,…)
biom – soubor podobných ekosystémů
(např. savany, pouště,…)
biosféra – soubor všech
biomů (všech ekosystémů na Zemi)
ekologická nika:
a)
prostorová nika – místo organismu v daném ekosystému („adresa“)
(např. mravenec → mraveniště, strakapoud → dutiny stromů)
b)
potravní nika – funkční zařazení organismu v ekosystému („práce“)
(např. datel → žere dřevokazný hmyz → predátor, bakterie v půdě rozkládá → rozkladači)
Ekologie
= věda o vzájemném vztahu organismů navzájem a organismy a prostředím
zakladatelem je Ernst Hekl
Obory ekologie:
1.
podle organismů, které studuje: ekologie
rostlin, ekologie živočichů, ekologie bakterií,…
2.
podle
zkoumaného prostředí: ekologie lesa,
ekologie rybníka, ekologie půdy,…
3.
podle úrovně vztahů:
-
autekologie = zkoumá druhy (chování,
rozšíření, hustota,…)
-
demekologie = zkoumá populace (jeleni,
blatouchy,…)
-
demografie = u lidí (populace člověka)
-
synekologie = zkoumá společenstva (populace
různých druhů) nebo ekosystém
Vztahy mezi organismy a prostředím
₪ živá příroda je závislá na neživé ₪
mezi organismy a prostředím
dochází k výměně látek a energií (dýchání, příjem potravy,…)
Prostředí tvoří:
a)
abiotická složka – neživá příroda (vzduch, voda, světlo,…)
b)
biotická složka – organismy (rostliny, živočichové, bakterie,…)
Organismy se přizpůsobují svému prostředí, ale pouze do určité míry,
míru popisuje tzv. ekologická valence
Ekologická valence = míra přizpůsobení, je dána rozmezím podmínek na
nichž je organismus schopen žít a rozmnožovat se (rozmezí teplot, pH,
salinita,…)
Euryvalentní - druhy
se širokou ekologickou valencí, snášejí velké kolísání faktorů (velké
koncentrace pH, kolísání kyslíku,…) a mají velkou toleranci ke změnám
Stenovalentní – druhy s úzkou ekologickou valencí,
nesnášejí kolísání podmínek prostředí, mají malou toleranci ke změnám (koala –
potravní specialista, arktické ryby – teploty pouze od 2°C do -1°C)
Stenovalentní druhy
slouží jako bioindikátory = indukují
i malou změnu podmínek (např. když jsme dlouho neviděli rostlinu, tak
zjišťujeme proč, co se stalo s půdou např. atd.)
Bioindikátory – některé druhy lišejníků (schopny indukovat znečištění)
Leigibův
zákon minima:
Úspěšnost
organismu je limitována tím faktorem (teplota, pH,…), jehož hodnota je
mu nejméně příznivá
(např. Květina v květináči – dáme ji na světlo, pohnojíme, ale dáme jí
jen trošku vody – pokud se jedna složka přibližuje hranici – organismus
nepřežije. Limitujícím faktorem je voda.)
Tím, že se
rostliny nebo živočichové adaptují na různé podmínky, vznikají tzv. Ekotypy
Ekotypy – různé formy organismu v rámci druhu
(např. Smrk ztepilý – Šumavský ekotyp, Krkonošský ekotyp,…)
Ekologická pravidla
(neplatí 100%)
1. Bergmannovo
pravidlo – velikost těla
Platí, že větší
a těžší jsou živočichové (příbuzní) žijící na severu v chladu. (medvěd
lední a medvěd hnědý)
2. Glogerovo
pravidlo – zbarvení
Platí, že
v chladných a sušších oblastech mají živočichové světlejší zbarvení
(medvěd lední a medvěd hnědý)
3.
Allenovo pravidlo – délka tělních přívěsků (uši, ocas,…)
Platí, že
v chladných oblastech mají živočichové kratší tělní přívěsky (liška
polární a fenek[1])
Abiotické podmínky života
1.
podmínky
klimatické (světlo, teplo, srážky,…)
2.
podmínky edafické
(půdní – pH půdy, salinita, struktura,…)
3.
podmínky
topografické (jak jsou organismy ovlivněny polohou, reliéfem,…)
1. Sluneční záření
-
elektromagnetické
vlnění o vlnové délce 290 – 5000nm (to, co pronikne na zemský povrch)
UV záření
-
100 – 390nm (v důsledku ozonové vrstvy více)
vliv záření: (+) podporuje vznik vitamínu D
v kůži
(-) způsobuje mutace, rakovinu kůže, poškozuje
zrak, brzdí růst rostlin,…
- asi 90% záření je zachyceno ozonovou vrstvou
Viditelné
světlo
-
390 – 750nm
vliv na organismus: vlnová délka, směr dopadu,
intenzita, délka osvětlení,
fotoperioda = světelný režim (střídání dne a
noci), ročních období, řídí biorytmy
FAR
-
400 – 750nm
nejdůležitější záření – zdroj energie
fotosynteticky aktivní záření – vlnové délky, při
kterých probíhá fotosyntéza (400-750nm), energie fotonů se přeměňuje na ATP
(rostliny díky fotosyntéze, chlorofylu,…)
Děje na listech
Reflexe (odražení) - může
odrazit až 80%
-
hladké a
lesklé listy odrážejí nejvíce, zvadlé a chlupaté (trichomy) odrážejí méně
-
různé vlnové
délky jsou odráženy různě
Absorpce
(pohlcení) - většina záření se absorbuje
- 98% využito na teplo, 2-10% na fotosyntézu
Transmise (průchod) - záleží na tloušťce
-
tenké mladé
listy propouští až 40% záření
-
prochází
světlo o vlnové délce cca 500nm
při fotosyntéze se může využít pouze FAR → podrost se musel přizpůsobit
Dopadajícím světlem je ovlivněn vegetační rytmus
podrostu = fenologický aspekt
Fenologický aspekt u opadavého
lesa:
a)
jarní aspekt
-
tvořen
rostlinami náročnými na přímé osvětlení (stromy nemají listy → dostatek světla)
*česnek medvědí, sasanka
hajní
b) letní aspekt
-
tvořen druhy,
které mají malé nároky na světlo (stromy s listy vrhají stín → málo světla)
*lipice luční, starček
Dělení rostlin podle nároku na světlo:
I. Heliofyty (světlomilné) – pouštní, stepní, tundrové, horské rostliny
I. Heliofyty (světlomilné) – pouštní, stepní, tundrové, horské rostliny
II. Sciofyty (stínomilné) – kapradiny, česnek medvědí
III. Heliosciofyty – mají širokou ekologickou valenci, snášejí zastínění
i plné oslunění (šalvěj, muškáty)
Vliv světla na organismy
Rostliny
§ zdroj energie pro fotosyntézu,
§ podporuje tvorbu fytohormonů (ovlivňují
rozkvétání, pohyby – slunečnice za sluncem)
Živočichové
§ umožňuje zrakovou orientaci,
§
ovlivňuje
aktivitu (denní, noční, soumrační),
§
podporuje
tvorbu některých hormonů (u savců ovlivňuje línání, rozmnožování,…)
§ ovlivňuje migrace ptáků (táhnou, až se
zkracuje/prodlužuje den)
Infračervené záření
-
750 – 5000nm
-
nevidíme, ale
vnímáme jako teplo, teplotní optimum 15°C - 30°C
Podle tolerance organismů k teplotě je dělíme na:
1.
Eurytermní – mají širokou teplotní valenci
§ většinou od -5°C do 55°C (většina živočichů)
§ některé bakterie -190°C až +100°C
2.
Stenotermní – úzká valence, *arktické ryby, jednobuněčná řasa pláštěnka
Podle nároku na teplo je dělíme na:
1. Psychrofilní (živ.), Psychrofyty
(rostl.) = chladnomilné
-
chladné
oblasti (polární, vysokohorské, chladné vody,…)
psychrofyt: sněženka
2.
Termofilní (živ.), Termofyty (rostl.) =
teplomilné
-
vyžadují
teplé oblasti (tropické, pouštní)
termofyt: mordovka
písečná (orobanche arenaria)
3.
Kryofilní (živ.), Kryofyty (rostl.)
-
organismy,
které žijí na sněhu a ledu, *ledovce, řasa pláštěnka
Vliv tepla na organismy, rostliny
-
čím větší
teplota → aktivita enzymů, rychlost
metabolismu, zrychlení biochemických reakcí uvnitř těla
-
u rostlin
ovlivňuje opad listů, zrání a klíčení (ke klíčení nepotřebuje světlo)
Adaptace na zvýšenou teplotu
adaptace kvůli stresovým podmínkám
= adaptovaly se
u rostlin se zvyšuje transpirace
(odpařování vody), odráží záření lesklými listy (až 70%)
Adaptace na nízkou teplotu
rostliny snižují obsah vody (když
voda zmrzne - roztrhá pletiva)
dojde k opadávání listů,
vytvářejí se trichomy (chlupy)
Vliv tepla na živočichy
I.
Exotermní = Poikilotermní = chladnokrevní
-
teplota těla
závisí na teplotě okolí a mění se s ní
-
ještěrky
např. hibernují, některé zmrznou
-
teplota u
nich ovlivňuje aktivitu, dokážou se dostat do stavu strnulosti, určuje pohlaví
u plazů
-
ovlivňuje
zbarvení, vývoj (rychlost svlékání larev atd.)
Adaptace chladnokrevných
(ryby, obojživelníci, plazi)
a)
na chlad – zpomalení metabolismu, vytváření klidových stádií, vytváří si ochranné
obaly (prvoci cysty, spory), vyhledávají si úkryt (žába do listí před tím, než
strne)
b)
na teplo – při vysokých teplotách probíhá estivace
= letní spánek – jsou ve stavu strnulosti, snaží se roztáhnout,
rozplácnout, aby byl tělní povrch co největší a mohlo jím vyzařovat teplo
II.
Endotermní = Homoiotermní = teplokrevní
-
teplota těla
nezávisí na prostředí
-
schopni si
udržet po nějakou dobu svoji tělní teplotu → dáno dobrou schopností termoregulace
-
vytváří si
různé typy izolace (tuk, peří, srst)
-
ovlivňuje
zbarvení (lední medvěd – světlý), chování (vyhledávání úkrytu), migraci
(přesuny), příjem potravy a vody
Adaptace teplokrevných
a)
na chlad – zimní spánek = hibernace
2. Atmosféra
-
plynný obal
země
Vrstvy atmosféry:
a)
troposféra – dole, zasahuje do výšky 10-11km, tvoří prostředí organismů (sinice,
bakterie, spory, pylová zrna)
b)
stratosféra – nad troposférou, do výšky od 11 do 50km, součástí je ozonosféra (ozonová vrstva O3 – ochrana
před UV a kosmickým zářením)
c)
mezosféra, ionosféra, exosféra
Působí na organismy: složením, tlakem, hustotou,
prouděním, vlhkostí,…
Složení atmosféry:
Dusík, Kyslík, Oxid uhličitý,…
Dusík
(78%)
-
je nutný pro
syntézu bílkovin (zákl. stav. jedn. aminokyselin)
-
zdrojem jsou
bakterie, které rozkládají dusíkaté látky (př. denitrifikační bakterie)
rostliny
do těla dostávají dusík:
1.
ve formě
dusičnanů v půdě
2.
některé
bakterie dokážou vychytat dusík ze vzduchu → za pomoci hlískových bakterií, které vážou vzdušný dusík a přeměňují ho na
dusičnany → rostlina z toho má užitek
Kyslík
(21%)
-
s nadmořskou
výškou jeho množství klesá (horolezci)
-
zdrojem jsou
rostliny, které provádějí fotosyntézu
-
slouží
k dýchání aerobních organismů, rostlin i živočichů (oba dýchají)
Oxid
uhličitý (0,03%)
-
pro rostliny
veledůležitý zdroj uhlíku → přemění
pomocí fotosyntézy na cukr (umí i tuky a bílkoviny)
-
tvorba
veškeré organické hmoty na Zemi
-
zdroj
dýcháním rostlin i živočichů, spalování, hoření, sopečné výbuchy
-
skleníkový
efekt (CO2 se hromadí, vodní pára,…)
Tlak atmosféry
o
s nadmořskou
výškou tlak klesá (dýchací obtíže ve větších výškách), rostliny reagují
zvýšením transpirace (vypařováním) – přicházejí o vodu
o
různá
tolerance vůči nízkému tlaku:
A.
stenobarní organismy – mají úzkou toleranci ke kolísání tlaku (ptáci, savci)
B.
eurybarní organismy – snášejí kolísání tlaku (hmyz)
Proudění vzduchu = vítr
-
pozitivní
1.
opylování
2.
využívání při
letu (plachtění)
3.
roznášení
semen
4.
přenáší
drobné živočichy (pavoučci v babím létě)
-
negativní proudění vzduchu
1.
ochlazování
2.
vývraty
stromů
3.
vysoušení
Vzdušná vlhkost = ovlivňuje vodní bilanci
(porovnání příjem a výdej vody)
snášenlivost výkyvů ve vlhkosti:
a.
Stenohydrické organismy – nesnášejí kolísání vlhkosti (obojživelníci)
b.
Euryhydrické organismy – nevadí jim kolísání vlhkosti (rostliny v lužních lesích,
savci)
nároky na vlhkost:
a.
Hygrofilní = vlhkomilné organismy
*obojživelníci; hygrofyty: rákos, blatouch bahenní
b.
Xerofilní = suchomilné organismy – pouštní organismy
*xerofyty – pouštní rostliny: sukulenty (kaktus)
c.
Mezofilní = střední vlhkost vyžadují
*mezofyty – většina, většina organismů
d.
Hydrofyty – vodní rostliny
-
tvoří pupeny
pod vodou (chaluhy, leknín, stulík)
Při nadměrné vlhkosti:
-
zhoršuje
termoregulaci u živočichů (pocení), u rostlin zhoršuje transpiraci
-
podporuje
rozvoj hub a bakterií
Při suchém vzduchu:
adaptace → vytváří si
nepropustný tělní povrch (silné šupiny, rostliny silná kutikula), noční
aktivita, sníží výdej vody
3. Hydrosféra =
VODA
-
vodní obal
Země (voda ve všech formách)
-
limitující faktor – bez vody nepřežijí vodní ani suchozemské organismy
-
významná – univerzální rozpouštědlo, umožňuje metabolické děje
Rozložení vody na zemském povrchu (objemově)
§ světový oceán (97,68% mořská voda)
§ ledovce (1,72%)
§ řeky, podzemní vody, pára (sladká voda asi 1%)
Povrchová voda:
Stojaté – jezera, bažiny, močály
Proudící – řeky
Členění povrchové vody:
a.
Pelagiál – volná voda, není poblíž břehu, obýván (zoo-/fyto-)planktonem (volně se vznáší) a nektonem (větší organismy, které
většinou aktivně plavou – ryby, korýši, hlavonožci)
b.
Bentál – oblast dna nádrže, organismy bentos
(např. nitěnky, škeble)
c.
Litorál – příbřežní prosvětlené pásmo
d.
Abysál – pásmo nejhlubšího dna
zdroj enegie pro vypařování → sluneční záření → koloběh vody
Podle nároku
na vodu organismy: hygrofilní,
xerofilní, mezofilní
Vliv vody na vodní organismy
1.
Salinita – souvisí se zamrzáním (mořská voda -2°C,-1,8°C; sladká voda 0°C)
2.
Hustota – větší hustota než vzduch
výhody:
nadlehčuje, nadnáší, největší organismy Kytovci (musí být ve vodě, i když jsou
savci, na souši je jiný tlak a oni by se udusili), hydrodynamický tvar těla
3.
Povrchové napětí = pleuston/neuston – umožňuje vznik povrchové blanky, organismus se po
blance pohybuje
pleuston: organismy žijící na povrchu (bruslařka)
neuston: organismy žijící pod povrchem (hladiny)
Hydrostatický
tlak – s hloubkou roste,
zvyšuje rozpustnost CO2 ve vodě s rostoucí hloubkou, způsobuje rozpustnost
rozrušování vápenatých solí (spousta hlubinných živočichů nemá kostru)
Propustnost
světla
-
čím hlouběji,
tím je menší propustnost
-
kolísá:
rozdíl den X noc, v ročních obdobích zákal způsobený bouří s velkými
vlnami
-
nejvíce
organismů se pohybuje v eufotické
vrstvě (je dostatečně prosvětlená, dochází k fotosyntéze – je dostatečně okysličená a více využita fotosyntéza
než dýchání)
-
ve volném
oceánu do 200m
-
pobřeží nebo
ve sladkých vodách několik cm až pár metrů (hloubka a mocnost eufotické vrstvy)
Adaptace:
řasy – speciální typy
fotosyntetických barviv
hlubinné organismy –
vytváří si světélkující orgány
ovlivňuje to migraci řas
a sinic (směr nahoru)
Teplota
vody
-
ve velkých
mořích kolísá méně, mělké nádrže – kolísání je značné
-
ovlivňuje
obsah kyslíku – čím vyšší, tím méně kyslíku
pH
faktor
-
mořská pH =
8, dešťová 5-6 (kyselejší)
-
podle pH
organismy:
alkalifilní (zásadité prostředí)
acidofilní (kyselé prostředí)
neutrální (neutrální prostředí)
Obsah
plynů ve vodě
Obsah
kyslíku je kolísavý, kolísá
vlivem tlaku i teploty
př. vysoké nároky na kyslík – pstruh (chladné
vysokohorské tekoucí vody)
malé nároky na kyslík – kapr (stojaté, zabahněné
vody)
Obsah
oxidu uhličitého je ve vodě vyšší
než ve vzduchu, roste směrem do hloubky (převažuje dýchání nad fotosyntézou)
Vliv vody na suchozemské organismy
-
limitujícím
faktorem je pro ně voda
-
živočichy
přijímána s potravou, někteří si ji umí vyrobit (velbloud – metabolická
voda, v hrbu štěpí tuk a vzniká voda)
nízké nároky na vodu má hmyz a pouštní organismy
(pískomil, plazi)
vysoké nároky na vodu mají všichni, kteří jsou na
ni vázáni – buď se tam rozmnožují, nebo tam kladou vajíčka (hroch,
obojživelníci, aligátoři, vážky, komáři)
Adaptace:
§ Nesmáčivý povrch těla – mastný povrch těla nebo
mastná srst, peří (kachna, vydra)
§ zvýšený výdej vody – močení, pocení
§ zadržování vody – redukce potních žláz, malý výdej
vody – suché výkaly, močení
§ málo propustný povrch těla (vytváření šupin; silná
kutikula, trichomy; např. baobab má silná pletiva, která zadržují vodu; pouštní
rostliny mají velmi hluboké kořeny)
4. Pedosféra
-
vzniká
zvětráváním matečné horniny a působením organismů
Tvořena:
1. Zvětralá
hornina
2.
Humus - neživá organická složka
3.
Půdní edafon - živé organismy v půdě
Edafon: fytoedafon
(řasy sinice, bakterie, houby) zooedafon
(žížaly, larvy, krtek, ploštěnci)
Edafon rozmělňuje organické zbytky(
= tzv. Detritus) na malé částice, ty
se snadněji rozkládají na anorganické složky (koloběh), tzv. Mineralizace (minerály dusík, fosfor,….)
Členění edafonu podle velikosti:
§ Mikroedafon - fytoedafon a půdní prvoci
§ Mezoedafon
§ Makroedafon
§ Megaedafon- hmyz, stonožky, plži,…)
Členění podle využití půdy:
§ Euedafon - trvale žijící v půdě
§ Protoedafon - v půdě se vyvíjejí, ale dospělci ji
opouštějí (cikády,)
§ Hemiedafon - do půdy příležitostně (stonožka)
§ Pseudoedafon - druhy, které se v půdě ukrývají,
pŕezimovávají (králik, medvěd)
Členění podle nároku na půdu:
§ Chazmofyty - moc velké nároky nemají, stačí jim
skalní štěrbina (př. Tařice skalní, netřesk)
§ Petrofyty - schopny žít na skále, kamenech (př.
Lišejníky, mechy)
§ Psamofyty - stačí jim písčitá půda (př. mateřídouška,
paličkovec)
Vlastnosti půdy důležité pro
organismy
1.
Struktura - způsob uspořádání do hrudek, čím větší -> tím větší póry
2.
Pórovitost - velikost a množství pórů; umožňuje výměnu vzduchu a vody; souvisí s půdním
vzduchem
3.
Půdní vzduch - méně kyslíku, více CO2 a NH3 (hnilobné procesy,
toxický), H2S (toxický)
4.
Teplota - kolísá, největší rozdíly na pouštích (i 50°C)
5.
pH -
různé nároky organismu na pH:
§ acidofyty - snáší a vyžadují pH menší než 6,7
(vřes, borůvka)
§ alkalofyty - vyžadují pH větší než 7,2
(routička)
§ neutrofyty - vyžadují pH asi 7
6.
Salinita
- obsah solí, koncentrace půdního roztoku:
§ halofyty - velká konc. solí
§ halofobní - malá konc. solí (mrkev, listnaté
stromy)
Rostliny podle nároku na obsah živin:
§ Oligotrofní (vřes) - malé
§ Mezotrofní (trávy) - střední
§ Eutrofní (lilie) - půdy bohaté na živiny
Žádné komentáře:
Okomentovat
Máte-li nějaké otázky, prosím, neváhejte mne kontaktovat